A terhesség és az ínygyulladás kapcsolatáról

A terhesség és az ínygyulladás kapcsolatáról Ínygyulladásnak (gingivitisnek) nevezzük a fogíny gyulladásos elváltozásait, amelyek még nem járnak csontpusztulással. Kezelés nélkül ráterjedhet a fogat körülvevő csontra, ezáltal fogágygyulladás (parodontitis) jön létre.

A gyulladt fogíny színe bíborvörös vagy kékes vörös. Enyhébb behatásokra (pl. fogmosás) vérzik. Ez az egyik legfontosabb gyulladásra utaló jel és gyakran a betegek első panasza. A betegséget kiváltó tényezők a foglepedék és a fogkő mikroorganizmusai.

A várandós kismamák veszélyeztetett csoportnak számítanak fogorvosi szempontból, de nem "az egy baba jön, egy fog megy" népi hiedelem miatt. A terhesség és a szoptatás nem károsítja a fogazatot, mivel a fog keményállományából a kalcium nem képes mobilizálódni.

A terhes nők hormonháztartásában jelentős változások mennek végbe. Ennek hatására a szájüregben is sok változás történik, ami befolyásolja a fogazat és a szájnyálkahártya állapotát.

Az ösztrogén (női nemi hormon) hatására fokozódik a szövetek folyadékvisszatartása, a hám elszarusodása csökken. Az ösztrogének fokozzák a sejtanyagcserét, a sejtosztódást, hatásukra vérbőség támad, ami az hajszálerek tágulásának következménye.

A progeszteron (egy másik női nemi hormon) sérülékenyebbé, vérzésre hajlamossá teszi a szöveteket. A hormonháztartásban bekövetkező változások következtében a fogakat rögzítő kollagén rostok meglazulnak. A gyakori hányások következtében a nyál pH-ja savas irányba tolódik. Emellett megváltoznak a táplálkozási szokások is, ami elősegíti a plakk képződését.

Ezek a változások nem megfelelő szájápolás mellett fog-és ínyproblémákhoz vezethetnek. A terhességi ínygyulladás a második és harmadik harmad problémája, de az érzékeny, piros, vérzékeny íny az egész várandósságot is végigkísérheti.

Súlyosabb formában a terhességek 10-15%-ban jelentkezik. Leghatásosabb megelőzése a megfelelő szájhigiéné: minden étkezés utáni fogmosás, egyéb szájápolási termékek (fogselyem, szájvíz, stb.) használata, a fogkő eltávolíttatása.

A terhességi gingivitis mellett olykor tumorszerű helyi duzzanatok alakulhatnak ki, ezeket terhességi epulisnak nevezzük. A kismamák körülbelül 1%-t érinti. A duzzadt íny felszínén kékes-vörös színű, puha, étkezéskor, fogmosáskor vérző daganat jelenik meg. Nem rosszindulatú, a szülés után rendszerint visszafejlődik. Súlyosabb formájában sebészi eltávolítást igényel.

Szerző: Dr. Németh Klára