Eddig a bölcsességfog témában beérkezett kérdések és a hozzá kapcsolódó válaszok:

Kedves Doktor Úr/Nő!

Nekem az a problémám, hogy már a második éve nő a bölcsességfogam, és még mindig nem nőtt ki teljesen!! És most is rettenetesen fáj, mit csináljak?? Vettem már be gyógyszert is, de nem múlt el a fájdalom.

Köszönettel: Meli

Az orvos válasza:

Kedves Meli!

A bölcsességfog előtörése egy hosszú folyamat, néha évekig is eltart. Ezen idő alatt vannak aktív és passzív periódusok. Az aktív periódusokban a fog próbál előtörni, és ha az útjában legyőzhetetlen akadályokat talál (megvastagodott íny, csont, előtte levő fog), ilyenkor szokott begyulladni.
Az előtörésben levő begyulladt bölcsességfogat pericoronalitisnek nevezzük. Tünetei: fájdalom, korlátozott szájnyitás, duzzadt íny, megnagyobbodott, fájdalmas nyirokcsomó, megduzzadt arc, esetleg láz lehet.

Az akut (fájdalmas) periódusban a kezelés a megfelelő szájhigiéné biztosításával, helyi fertőtlenítéssel (pl.:Corsodyl szájvíz használatával), fájdalom- és gyulladáscsökkentő gyógyszeres kezeléssel, duzzanat és láz esetén viszont antibiotikumos kezeléssel oldható meg. Ez az akut szakasz megfelelő kezelés esetén néhány nap alatt lezajlik.

Továbbiakban a tünetek megszűnése után nagyon fontos a dolgok végére járni, ugyanis amennyiben nincs esélye a fognak előtörni (mert pl.: nem megfelelő irányba nő, az állcsonton nincs elég hely számára stb.), akkor ezek a tünetek néhány havonta valószínűleg megismétlődnek. Ilyenkor célszerű fogászati vagy még inkább panoráma röntgen segítségével tisztázni, hogy a fognak van-e esélye előtörni.

Ha van esélye előtörni, akkor türelemmel kell lenni, ha nyálkahártya vagy íny akadály van, akkor az íny eltávolításával a fogat ki lehet szabadítani, ezzel megkönnyítve a fog előtörését. Amennyiben a fognak rossz a pozíciója, helyhiány ill. csontos akadály áll fenn, egyszóval úgy ítéljük, hogy nincs esélye előtörni, ekkor célszerű a fogat szájsebészeten eltávolíttatni, ami történhet helyi érzéstelenítéssel vagy altatásban. Ez utóbbit akkor szokták javasolni, ha egyszerre több, vagy akár mind a négy bölcsességfogat el kívánják távolítani.

A leírtakból bizonyára kiderül számodra a probléma összetettsége, ezért javasoljuk, kezelését bízd szakemberre.

Reméljük, hogy válaszunk kielégített, de ha további kérdésed van, szívesen állunk rendelkezésedre.

Üdvözlettel:
Dr. Rácz László

-------------------

Tisztelt Doktor Úr!

Az alsó bölcsességfogaim csak részben törtek elő. Pár napja a bal alsó bölcsességfogam mellett egy duzzanat keletkezett, és az egész fogsorom sajog tőle. A szájsebészeten azt mondták, hogy begyulladt, és hogy tanácsos lenne idővel az eltávolítása. Elég sok rémtörténetet olvastam ezzel kapcsolatban az interneten, hogy bár a műtét nem fáj, de utána akár két hétig is bedagadhat az arc, és nagyon fájdalmas. Olyat is hallottam, hogy van akinek utána még évekig zsibbad az arca. Azt szeretném kérdezni, hogy ez csak az elő nem tört, mélyen elhelyezkedő bölcsességfogaknál fordul elő, vagy pedig a részben előtört bölcsességfogaknál is számolni kell ehhez hasonló komplikációkkal? Már jó pár évvel ezelőtt kinőtt ez a fogam, de eddig még nem volt vele probléma. Valóban számítani kell rá, hogy ez most már többször is be fog gyulladni? Meg lehet ezt valahogy előzni? Tényleg szükséges az eltávolítása? Segítségét előre is köszönöm!

Emese

Az orvos válasza:

Kedves Emese!

Megpróbálok válaszolni kérdésére, de egyszerre többet is feltett. Vegyük hát sorra őket! A bölcsességfog előtörésének zavarait legtöbbször a helyhiány okozza, ami azért alakul ki, mivel a civilizációs életkörülményeink nem követelnek megfelelő mennyiségű rágást. Ily módon az állkapocs nem fejlődik megfelelően. A rémhírek mind igazak lehetnek, hiszen minden beavatkozásnak vannak kockázatai és velejárói. Az utólagos zsibbadás nagyon ritkán fordul elő, ezzel gyakorlatilag nem kell számolni. A duzzanat és a szájnyitási nehézségek gyakoribbak, de néhány nap alatt jól gyógyulnak. Természetesen legtöbbször minden jelentősebb fájdalom és komplikáció nélkül lezajlik. A megfelelő megoldást a fogorvos röntgen alapján tudja javasolni, ugyanis azon látszik, hogy mi akadályozza a fogat abban, hogy előtörjön. Amennyiben csak az íny van útban, ez könnyűszerrel eltávolítható. Ilyen beavatkozásnak csak akkor van értelme, ha a fog egyenesen áll és meg van a szükséges hely az előtöréshez. Gyakran a fog nem egyenesen (függőlegesen) helyezkedik el, ilyenkor nincs esélye arra, hogy magától megoldódjon. Kezeletlenül az várható, hogy időről-időre begyullad, megdagad, sőt még fogszabályozási problémákat is okozhat azáltal, hogy előre löki a többi fogat.

Remélem, hogy tudtam segíteni!

Tisztelettel:

Dr. Rácz László

Nem találta meg a választ? Az Orvos válaszol menüpontban Ön is kérdezhet, és a személyre szabott választ, elküldjük Önnek e-mailen. Minden kérdést igyekszünk megválaszolni, de erre az oldalra csak azok a válaszok kerülnek fel (kizárólag keresztnévvel), amelyek gyakran ismétlődnek, és közérdeklődésre tarthatnak számot.

Amennyiben, inkább személyesen tenné fel a kérdéseit, jelentkezzen be hozzánk ingyenes konzultációra!

bejelentkezes ingyenes konzultációra