Az ínybetegségek kialakulása és kezelése

Az ép íny halvány rózsaszín, feszesen tapad a fogakhoz. Nem fáj, sem spontán, sem fogmosáskor nem vérzik. Az íny és a fog találkozásánál 1-3 mm mély „gallér” található.

1.) A modern táplálkozás elősegíti a lepedék kialakulását és lerakódását a fogakon. A lepedékben nagy mennyiségű baktérium található. Ha nem sikerül tökéletesen eltávolítani, akkor a lepedék elmeszesedik. Ez a fogkő, amely a későbbiekben az íny gyulladását okozhatja.
2.) Ínygyulladás (gingivitis): a lepedékből az ínybe jutó baktériumok és az általuk termelt méreganyagok ellen a szervezet gyulladásos reakcióval védekezik. Ez a vérerek kitágulásával és a védekező sejtek elszaporodásával jár. Az gyulladt íny vörös, duzzadt, esetleg fájdalmas, fogmosásra vérzik.
3.) Fogágybetegségek (parodontitis): ha az ínygyulladás hosszú ideig fennmarad, akkor krónikus ínygyulladásról beszélünk. A folyamatos harc a baktériumok és a szervezet védekező rendszere között oda vezet, hogy a normálisan is jelenlevő barázda a fog és az íny között egyre mélyebb lesz. Ez az ínytasak. A folyamatosan fennálló gyulladás következtében a fogat tartó csontszerkezet is lassan leépül. Ezt a betegséget már kezdeti fogágybetegségnek nevezzük.
4.) Közepesen súlyos fogágybetegség: A folyamat előrehaladtával egyre nagyobb a csontpusztulás, az ínytasak egyre mélyül. Az íny visszahúzódásával a fogak gyökerei ínyborítás nélkül maradhatnak. Jellemző tünetek lehetnek az ínyvérzés, a tasakképződés, a fognyaki érzékenység és a kellemetlen lehelet.
5.) Súlyos fogágybetegség: a fog tartószerkezetének nagyfokú pusztulása jellemző erre a fázisra. Az ínytasakok elérhetik a 8-10 mm-es mélységet is. A fogvesztés esélye– rendkívül magas.
A rendelőben elvégzendő feladatok

Sürgősségi ellátás: nagy fájdalom, duzzanat, stb. esetén megfelelő gyógyszerekkel és szájvizekkel segítünk a betegség akut szakaszát mielőbb lezárni.

A kivizsgálás részei: fogazati státus rögzítése, az íny állapotának rögzítése, fenntartó vagy súlyosbító tényezők feltárása, az ínygyulladás aktivitásának kivizsgálása, röntgen vizsgálat, labor vizsgálat, kezelési terv felállítása.

A kezelés részei

Gyökérsimítás, tasakkürett

APDT-kezelés

Fogkő-eltávolítás
  1. A helyi irritáló tényezők eltávolítása (rossz tömések, pótlások, menthetetlen fogak, stb.).
  2. Fogkőeltávolítás, professzionális szájhigiénés kezelés.
  3. Ínytasakok sebészi kitisztítása, gyökérsimítás és tasakkürett: ezek egyszerű sebészi beavatkozások, amelyek során az ínytasakokat kitisztítjuk. Ilyenkor elsősorban az íny alatti fogköveket, a tasak tartalmát és a tasakfal belső felszínét távolítjuk el és lesimítjuk a gyökérfelszínt.
  4. APDT-kezelés: Az APDT kezelés teljesen fájdalommentes beavatkozás. Lényege, hogy a tasakokban található baktériumokat egy festékanyaggal megfestjük, majd lézerfénnyel megvilágítjuk. A lézer hatására a festékanyag aktiválódik és elpusztítja a kórokozókat.
Az ínybetegségek ritkán gyógyíthatóak meg véglegesen. Folyamatos karbantartást igényelnek, ezért kezelés után sem hagyjuk betegeinket magukra, hanem egyedileg megállapított szükségletnek megfelelően fenntartó kezeléseket végzünk az eredmények megtartása érdekében.

Otthoni teendők

Védekező képesség növelése

Helyi gyógyszeres kezelés sínezéssel

Fogkőmentes állapot fentartása

Fogkőmentes állapot fenntartása: a rendelőben történő alapos fogkőeltávolítás után a betegnek meg kell tudni őrizni a fogkőmentes állapotot a lehető leghosszabb ideig. Ez elérhető fogkefe, interdentális fogkefe, fogselyem, elektromos fogkefe, szájzuhany, szájvizek, stb. helyes alkalmazásával. Ha újra lerakódik a fogkő, akkor újból el kell távolíttatni.

Helyi gyógyszeres kezelés: A kezelés során gyulladáscsökkentő, fertőtlenítő, fogkőképződést gátló, fogszuvasodást megelőző és az íny védekezését elősegítő hatóanyagokat juttatunk mélyen az ínytasakokba. A fogakra pontosan illeszkedő mélyhúzott fólia segítségével érjük el, hogy a hatóanyagokat tartalmazó gél a megfelelő ideig a fogakon és az ínyen maradjon. A szájvizek és fogkrémek útján bevitt hatóanyagok hátránya, hogy nagyon rövid ideig vannak kapcsolatban az ínnyel. Ezzel szemben a mélyhúzott sín kényelmes, így lehetőség van arra, hogy a hatóanyag hosszabb ideig is kapcsolatba maradjon az érintett területtel.

A szervezet védekező képességének erősítése: Vannak olyan készítmények, amelyekkel a szervezet és az íny védekezőképessége fokozható. Összetételükben olyan összetevők találhatóak mint a különböző vitaminok, gyógynövények, cink, Q10, stb.