Lézerek a fogak, az íny, a szájüreg és az arc kezelésében
A csodavárás időszaka lezárult, a lézerek a tudományos fantasztikus filmekből a mindennapokba kerültek, elfoglalták reális helyüket az orvosi eszközök sorában. A fogak és az íny kezelése, a száj- és az arcsebészet területén különösen nagy volt a fejlődés. Az „első generációs” lézerek elterjedése és elfogadása az 1990-es évekre esik, a második nagy áttörés – amely a fog kemény szöveteinek a megmunkálására (fogfúrás), a csontszövet vágására, vagy az arcbőr hibáinak kiradírozására, a hegek és ráncok elsimítására is alkalmas, – ezek az ún. „második generációs” lézerek – a kétezres év elejére várható.

Természetes, hogy kezdetekben – főleg a 60-as és 70-es években – csodákat vártak a lézerektől. Nem igaz, hogy a lézer mindenre és mindenhol alkalmazható eszköz, és teljesen feleslegessé teszi a hagyományos eljárásokat, a gyógyszeres terápiát vagy a fogak mechanikus fúrását. Az azonban megállapítható, és a – világszerte – milliós nagyságrendű műtéti és kezelési tapasztalat egyértelműen bizonyítja, jól meghatározott esetekben, megfelelő kezelési technika esetén rendkívüli előnyei vannak a lézer alkalmazásnak. Ez a kezelési módszer – ha hazánkban még csak néhány helyen is – már hozzáférhető. A betegek elsősorban különböző magánklinikákon, fogorvosi rendelőkben kaphatnak lézeres kezeléseket. Világszerte fogorvosok sokezres tábora alkalmazza a kisteljesítményű (soft) lézereket a szájnyálkahártya gyulladásos kórképek (pld. herpes, ínygyulladás), fogágymegbetegedések, ínysorvadás, csontműtétek után, nyálmirigybetegségek, izületi kórképek, fájdalombetegségek kezelésében. Ezek a lézerek kitűnő szolgálatot tesznek a fogászati kezeléseket kísérő fájdalom elkerülésében, megelőzésében, a sebek gyorsabb gyógyulásában és fontos szerepet játszanak a gyulladások hatékony kezelésében is.

A nagyteljesítményű (sebészi) lézerek számos területen áttörést jelentettek a szájüreg- és az arcsebészetben. A jóindulatú érdaganatok, a különböző érelváltozások (érgomolyagok, éranyajegyek, hemangiomák, értágulatok) sebészetében a lézer előnye az erek lehegesztésében nyilvánul meg. A korrekciós, plasztikai és szépészeti műtétekben, az arcon a bőrön látható hegek (pld. pattanások utáni hegek), ráncok kisimítása történik. Lézerekkel szinte nyom nélkül lehet eltüntetni az arcon levő szemölcsöket, foltokat, anyajegyeket. Lézerrel a legkíméletesebben végezhető el – vérzés és fájdalom nélkül – a lenőtt nyelv vagy ajak felszabadítása. Új lehetőség nyílt az ínygyulladás és az ínysorvadás kezelésében is a komplex lézeres kezelések segítségével.

Egyre szélesebb körben lehetséges a fogak kezelésében is a lézer alkalmazása. Használják már a fogfúrásban, a gyökércsatorna kezelésében, a zománckondicionálásban és egyéb területeken is. Fontos szerepe van a speciális fogászati lézernek a gyermekek nyitott fogbarázdáinak a lezárásában, felnőtteknél pedig a túlérzékennyé vált kikopott fognyak kezelésében.
A sebészi lézerek alkalmazása rendkívüli előnyöket jelent, mivel a műtéteket vérzés nélkül lehet végezni (lehegeszti az ereket), mikroszkópos pontosságú metszéseket lehet ejteni, vagy a legfinomabb felszíni rétegeket lehet úgy eltávolítani (a károsodott rétegek lehámozásával), hogy a szövetek épek maradnak a mélyben. A lézerrel végzett műtét után fájdalom, duzzanat igen ritkán jelentkezik, a lézerrel végzett műtétnél sok esetben még érzéstelenítő injekciót sem alkalmazunk. Ma már nyilvánvaló, hogy lézer nélkül sok kezelést ilyen eredményesen (hegmentesen, jó esztétikai eredménynyel) nem lehet elvégezni.

A 2000-es években már nem beszélhetünk modern fogászatról, arc- és szájsebészetről lézerek nélkül. A kutatások biztató részeredményei arra engednek következtetni, hogy a lézerek több területen vonulnak be a mindennapos kezelési módszerek sorába. Németországban jelenleg több mint 500 fogorvos alkalmaz már sebészi lézereket. Ez az új eszköz, mely egy új, ma már elvitathatatlan tudományterület megszületéséhez vezetett. A lézer medicina – sokak számára még mindig „a jövőt jelenti a mában”, ma már itt van, és remélhetőleg a közeli jövőben egyre több magyar rendelőben megtalálható lesz.

Dr. Gáspár Lajos egyetemi docens
Ecto Derma Polyklinika, Laser Központ
1085 Bp., József krt. 37.