A dohányzás tönkreteszi a foggyökeret

Csúnya elszíneződések a fogon, fogínysorvadás - ezek az évekig tartó nikotinfogyasztást kísérő elváltozások. A Bostoni Egyetem kutatói egy hosszan tartó vizsgálatban kimutatták, hogy dohányzóknál gyakrabban van szükség foggyökérkezelésre, mint a nem dohányzóknál.

A foggyökérkezelések költségesek és fájdalmasak, így mindenképpen a kellemetlen, nemkívánatos beavatkozások közé tartoznak. A gyökérkezelés akkor válik szükségessé, ha a fog belsejében a gazdag ér- és ideghálózatú kötőszövet (az úgynevezett pulpa) gyulladása áll fenn. A gyulladt kötőszövetet el kell távolítani.

A kutatók 30 éven keresztül 811 férfit kísértek figyelemmel. A megfigyelési időszak elején a résztvevők foggyökerei még egészségesek voltak. Háromévente vizsgálták a fogak állapotát, fogínybetegségre és fogszuvasodásra vonatkozóan. Röntgenfelvételeket is készítettek, és a résztvevők dohányzási szokásait elemezték.

A rendszeres dohányzás fogromlást eredményez

A megfigyelési időszak alatt 998 foggyökérkezelést végeztek. A kutatók megállapították, hogy a dohányzók körében 70%-kal gyakrabban került sor gyökérkezelésre, mint a nem dohányzóknál.

A kutatók szerint a dohányzással eltöltött hosszabb időszak után nagyon valószínű a foggyökérkezelés szükségessége. Például annál, aki már 4 éve dohányzik, 20%-kal nagyobb, annál pedig, aki már 12 éve dohányzik, 120%-kal nagyobb a megbetegedési rizikó. Úgy tűnik, hogy a pipázók és szivarozók kevésbé veszélyeztetettek, mint akik "csak" cigarettáznak.

A tanulmányi vizsgálatban viszont csak kevesen voltak olyanok, akik pipáztak és szivaroztak. Ezért ez a tényező nem befolyásolta nagymértékben a vizsgálatok eredményeit. A kutatók azt feltételezik, hogy a krónikus nikotinfogyasztás miatt szükségessé vált többszöri fogászati beavatkozás hátterében az immunrendszer legyengülése állhat. Ugyanakkor a tényleges kiváltó ok még nem tisztázott. A kutatók csak remélhetik, hogy a fent említett kutatási eredmények ismertté válásával a dohányzók száma csökkeni fog.

A www.dental.hu engedélyével