Az állkapocs (tempromandibularis)-ízület rendellenességeinek megértése

Ha fejfájástól, fülfájdalomtól, állkapocspattogástól, nyakfájdalomtól szenved, ennek állkapocs (temporomandibularis)-ízületi megbetegedés lehet az oka.

Mi az állkapocs (temporomandibularis)-ízület?

Az állkapocs (temporomandibularis)-ízület az a hely, ahol a mandibula (az alsó állkapocs) ízesül a koponya halántékcsontjával. Akárhányszor csak rágunk, mozgatjuk, de beszéd közben és nyeléskor is, mindig mozog (nagyjából minden percben). Ezért ez a test egyik leggyakrabban használt ízülete.

Az állkapocs (temporomandibularis)-ízület helyét úgy lehet meghatározni, és működését úgy lehet érezni, hogy kézujjainkat fejünk mindkét oldalán közvetlenül a fül elé helyezzük, majd ezután szájunkat teljesen kinyitjuk és becsukjuk.

Az állkapocs-ízület mozgását úgy is érezhetjük, hogy kisujjunk végét a hallójáratba helyezzük (úgy, hogy kézkörmeink hátrafelé nézzenek), majd az állkapocs nyitásával és zárásával egy időben előrefelé nyomjuk őket. Állkapocs-ízületi bántalom esetén e gyakorlat fájdalmas lehet. A tünetek többsége azonban az állkapocs-ízületen kívül ered.

Az állkapocs-ízület megbetegedései

A kiváló fül-orr-gégész szakorvos, Dr. J. B. Costen által 1934-ben először meghatározott állkapocs-ízületi rendellenesség olyan állapot, mely akkor áll elő, amikor az állkapocs-ízületek a fogak, izmok, az állkapocs helytelen állása vagy funkciózavara következtében túlzott nyomásnak vannak kitéve.

Costen úttörő volt abból a szempontból, hogy először hívta fel az orvosok és fogorvosok figyelmét erre az állapotra. Bebizonyította azt a tényt, hogy a fül-, fej- és nyakfájás elmulasztható a rossz harapás korrekciójával és a szájüregi sínek segítségével, az állkapocs-ízületekre ható túlzott nyomás megszüntetésével.

Az Amerikai Fogorvos Társaság (American Dental Association) felmérései szerint az Egyesült Államokban megközelítőleg 75 millió ember szenved valamiféle állkapocs-ízületi rendellenességben. Sok krónikus fej-, nyak-, fül- és egyéb fájdalomban szenvedő beteg esetében azonban ez még mindig diagnosztizálatlan marad.

Az állkapocs-ízületi megbetegedések tünetei

Az állkapocs-ízületi megbetegedések az érintett területeken kiterjedt és változó erősségű, az enyhe, állandósult diszkomfort érzéstől a súlyos, hasogató fájdalomig terjedő fájdalmakat okoznak.

A fejfájás, a fül-, az arc- és a nyak fájdalma az általános tünetek. Gyakran nehéz a száj nyitása és az ízületek összezárása.

Az állkapocs-ízületi rendellenességek nem is annyira magában az ízületben, hanem az ízületek felett és alatt elhelyezkedő, érintett izmokban érezhetők.

Ez egy kicsit olyan, mint amikor kő megy a cipőnkbe, és nemcsak a lábfejünk, hanem a bokánk, a lábszárunk és a hátunk is fájdalmassá válik, ahogy testünk igyekszik távol tartani magát a zavaró ponttól.

Az Amerikai Orvosi Társaság Folyóirata (Journal of the American Medical Association) úgy írja le az állkapocs-ízületi rendellenességet, mint a "nagy csínytevőt", mivel sok különféle megbetegedést utánozhat, és mert olyan sokféle tünettel járhat.

Az állkapocs-ízületi megbetegedések okai

Az állkapocs-ízületi megbetegedéseket olyan különféle erők okozhatják, melyek túlterhelik a temporomandibularis ízületeket.

1. Fogak
Szabálytalanul álló vagy hiányzó fogak, helytelen fogszabályozás vagy más, rossz minőségű fogászati beavatkozás.

2. Izmok
Gyermekkortól fennálló rossz nyelési szokás, mely miatt az állkapocs hátrafelé mozdul el. Olyan szokások, mint például a fogcsikorgatás vagy a szájlégzés, melyek az izmok funkcióit befolyásolják. A fogak összeszorításából és csikorgatásából származó feszülési erő az állkapocs-ízületek és izmok túlterhelése révén szintén gyakori ok.

3. Állkapocs
Az állkapocs növekedési zavara a felső és alsó állkapocs hibás illeszkedéséhez vezet. Sérülések, mint például esés vagy baleset alkalmával (nagyon gyakoriak nyakcsigolya sérüléseknél). Degeneratív megbetegedések, például osteoarthritis esetén.

4. Az állkapocs-ízületi megbetegedések kezelése
Az állkapocs-ízületi megbetegedés okától és súlyosságától függetlenül, a leghatékonyabb módszer az, ha kezdetben egy lágy fogsínt alkalmazunk.
A cél az állkapocs-ízületekre ható nyomás enyhítése, az izmok feszülésének csökkentése, a fogösszeszorítás és csikorgatás hatásainak mérséklése.
A TMJ szerkezettel való kezelés azonnal megszünteti az állkapocs-ízületi megbetegedés tüneteit. Nagy segítséget jelent az izmok kiegészítő kezelése is.
A teljes tünetmentesség eléréséhez szükséges lehet az egészségügyi szakemberek által nyújtott további kezelés is.

Kezelési módszerek

1. Az okklúziós sínek
A fogorvosok a harapási magasság pontos elegyengetéséhez a kemény fogászati sínek 24 órás használatát szokták javasolni. Fontos, hogy egy bizonyos harapási magasságnak megfelelően készítsék el ezeket, és a strukturális változásokkal egyidejűleg rendszeresen alakítsák is.

2. A fizikoterápia
Ajánlott az izmok masszírozása és tonizálása, valamint a testtartás javítását és a gerinc egyenes tartását elősegítő további gyakorlatok.

3. A stresszoldás
A relaxációs gyakorlatok csökkentik az állkapocs-ízületeket túlterhelő feszülést és a szorító erőket.

4. A szakorvosi kezelések
A fájdalom tartós enyhüléséhez szükséges lehet, hogy a fogszabályozó szakorvosok tartósan megváltoztassák a harapási magasságot, vagy hogy koronát és hidat tegyenek fel.
Az állkapocs-ízület rendellenességeit csak az orvosunkkal való rendszeres konzultáció mellett lehet eredményesen kezelni.

5. Éjszakai fájdalom
Sok ember éjszaka csikorgatja és összeszorítja fogát, és fejfájással ébred. Az okklúziós sín éjszakai használata csökkenti ezeket a problémákat, és segíthet abban, hogy a reggeli fejfájások ritkábbá váljanak.

Diagnosztizálja önmaga állkapocs-ízületi megbetegedését!

Vizsgálja meg, fájdalmasak-e izmai ezeken a területeken! Jegyezze fel, ha egyik vagy mindkét oldal fájdalmas!

Gondosan végezze el az önvizsgáló eljárásokat, és rögzítse az érintett területeket az alábbi kérdések alapján! Ha az izmok és az állkapocs-ízületek nyomásra fájdalmasak (ujjbeggyel történő vizsgálat), és három vagy több kategóriában észlel tüneteket, akkor ezeket valószínűleg az állkapocs megbetegedése okozza.

FIGYELEM! Az állkapocs-ízületi megbetegedéseknél elég gyakori tünet, hogy az egyik oldal fájdalmasabb a másiknál.

Az állkapocs-ízületi megbetegedések gyakori tünetei

Fejfájás
  • A fej elülső részén
  • A fej hátulsó részén
  • Migrének
  • Arci fájdalom
  • Melléküreg fájdalom

Ízületi tünetek
  • Az alsó állkapocs-ízületek kattognak vagy pattognak
  • Bal oldalon
  • Az állkapocs nyitása vagy zárása estén csikorgó hangok
  • Fájdalom bármelyik oldalon az alsó állkapocs-ízületben
  • Bal oldalon
  • Az alsó állkapocs nyitáskor az egyik oldal felé tér ki
  • Az alsó állkapocs csak korlátozott mértékben nyitható

A torok tünetei
  • Torokfájdalom
  • Féloldali nyelvfájdalom

Fültünetek
  • Fülfájdalom
  • Eldugult, viszkető fül
  • Egyensúlyzavarok
  • Sistergő, zúgó vagy harsogó hangok a fülben (tinnitus)

Nyaki tünetek
  • Nyaki fájdalom
  • Mozgatási nehézségek (a nyak rosszabbul forog)
  • Nyaki merevség
  • Vállfájdalom
  • A karok és a kézujjak bizsergő érzése vagy zsibbadása

Forrás: FOG ABC III. évfolyam 2. szám

A rendelőnkben elérhető a forradalmian új T-Scan digitális harapás (okklúzió) vizsgálat.
Ezzel a készülékkel teljesen fájdalommentesen kielemezhetőek azok az eltérések, amelyek az állkapocs problémáihoz vezetnek.
A T-Scan technológia bemutatása >>>